tinggalkan jejak anda di sini

How Old I am ^_^

Daisypath Happy Birthday tickers

The Age Of MY Opened Dairy

Daisypath Happy Birthday tickers

Bismillahirahmanirahim..
salam sayang sepenuh hati buat semua sohabat yang mengikuti perkembangan diri ini...

nak senyum dulu boleh ^_^
Alhamdulillah..lepas hajat bila dapat senyum kepada semua pembaca sekaligus sahabat2 hazirah nie..
Alhamdulillah.. berlalu sudah minggu pertama peperiksaan.. subject killer semua dah lepas.. Alhamdulillah..

sobar hazirah, balanced for 1 week je lagi before my examination completely..
he3.. boleh dikatakan agak kepenatan sepanjang tempoh exam nie.. apa taknya, apabila subjek killer rapat tempoh waktunya and in the same day, dua hari tak tidur sebab cuba untuk menjawab soalan2 lepas as preparationn...

dalam suasana yang sepi, desiran kipas angin setia menemani..
gambar2 di dalam lappy hazirah renungi, tersenyum..!
betapa indah perjalanan hidup ini..
penuh liku namun masih mampu untuk tersenyum lantaran diri masih bersisa sifat seorang muslimah yang gemarkan senyuman dan happy2..^_^
kata sohabiah hazirah, hazirah dulu even tengah nangis, masih boleh untuk gelak2 tau.. jenis happykan hazirah ni if tengah2 sedih boleh gelak lagi..^_~

that's meant, lau hazirah nangis senang di pujuklah tu..he3
by the way, i'm not the one who easy to cried.. but after i gotten the disease, my heart more 'sensitif'..
pantang ada something yang buat hazirah rasa.. hmmm..hmmm.. xlama lepas dari tu mesti akan nangis..Allah...

terasa teruk sedikit.. tapi bila direnungi, hmm.. menangis itu best sebenarnya..
segala rasa hati bagaikan terluah dengan sendiri.. segala apa yang kita simpan sorang, bagaikan terhambur kuar bersama titisan airmata..

maknanya, alternatif terbaru, jom nangis lau rasa hati terbeban..hu3

Subhanallah.. sayang, aku mencemburui kebahagiaanmu.. ^_^
he3.. cemburu ini cemburu positif tau..
sohabiah tersayang gemar berkongsi cerita tentang perkahwinan di status FBnya.. almaklum, antara wanita yang telah berjaya memenuhi 2 ciri2 wanita syurga..




1) kawen di saat usia masih muda(18 tahun even she is the one of excellent student
2) cepat melahirkan(in the same year, got the twins.. Alhamdulillah)

kadang2 membaca status FB nya buat hazirah tertawa sesorang.. oh.. begini rupanya bernikah muda ya..adoi..
usah digelakkan orang hazirah, awak pun kalau dapat kawen muda macam dia, mungkin awak akan jadi macam dia n maybe akan jadi lagi 'angau' dari dia..( iman menemplak pula dah..he3.. tula, gelakkan orang sangat kan dah kena dengan iman sendiri)

^_^... sweetnya kehidupannya.. dengan kehadiran sepasang kembar yang sangat2 comel, itu lagi menambahkan kebahagiaan mereka.. hazirah suka juga view blog2 sohabiah2 yang kawen muda nie..
wah... sweet je macam tak pernah gaduh..he3..
gaduh between hubby n wife is the normally thing.. takkan nak tunjuk depan umum gaduh kan..??^_^
tak kurang, hazirah kunjungi blog ukhti dena kamarul bahrain, kata sohabiah dia cucu kepada seorang seniwati.. Allahua'lam.. hazirah tak mengenali artis pas kena amnesia..hu3.. syukur..!

congrate, mabruk alaik kepada kak dena(20 tahun usianya.. bertunang seawal usia 19 tahun ketika di asasi UIA nilai) di atas ke hamilannya yang mencecah 4 month after 4 month kawen..
nani, like you la sayang.. 9 bulan kawen, lepas 9 bulan dah ada twins.. murah rezeki kalian..^_^
ni hazirah nak cakap, couple after married is more berkat tau.. penuh rahmat n mawaddah.. tengok dua2 ibu n bakal ibu muda ni penuh kebahagiaan.. walaupun terpaksa menjadi ibu dalam usia yang muda, ianya tak pernah menjadi halangan..
cayalah..!


new born

already 8 month


hazirah solurt dengan kalian..
hazirah juga ingin berkongsi dengan kalian bagaimana cara sohabiah hazirah mendidik mujahid dan mujahidahnya.. terbaiklah.. he3.. maaf2, tak jumpa gambar mujahid nya.. kedua-duanya nama syeikh aqil farhan syeikh muhamad adib, manakala si kakak syarifah anisya farhah syeikh muhamad adib..
dorang ni anak kacuk.. hazirah tak ingat kacuk berapa jenis negara tapi yang pasti arab, cina n melayu memang ada.. adoi.. confirm, anak2 kalian sangat bijak orangnya kerna menurut kajian sosiology, perkahwinan campur mampu melahirkan generasi yang bijak2.. cantik, hensem dan lain2.. yang penting, mak ayah kena pandai guide si kecillah kan..^_^ aci tak hazirah cari keturunan syed/syeikh juga..?? kot2 anak lawa camnie juga nanti..he3

wake up hazirah.. wake up..! dah jauh merapu nie..
well, kedinginan malam buat hazirah rasa nak menulis sambil senyum,
menaip sambil meluahkan apa yang hazirah saved dalam mind..

sayang, how you give the best of guidance to ur twins..?? im really wanna know.. so suprised apabila si kembar sangat gemar mendengar kisah2 dari al Quran dan kisah2 nabi..
pada awalnya hazirah ada juga apu2 je dekat nani

'ye ke nani nie..??'

hu3.. saja je sebenarnya sebab hazirah pun tahu tentang itu.. that's why kita kena faham psychology kanak2 bagaimana..
sohabiah tunjuk pada hazirah the proof.. sayang, i believed it.. it's so amazing thing..! rasa nak rakam n upload dekat sini je masa hazirah tengok..
si kembar bagaikan inginkan 'kebebasan' ketika sohabiah meletakkan kedua2nya di atas lantai.. seorang ringan badan, boleh berdiri bila bergantung pada apa2 tapi tak boleh merangkak, yang lagi seorang boleh merangkak tapi takut untuk bangun berdiri...

ke-dua2nya mencuit hati hazirah..
Allah, tak sangka sohabiah seusia ada anak2 dah.. comel sangat2..!
dah mak ayah lawa n hensem, pastilah anak2nya juga comel..
si mujahid, rupanya iras cina yang amat.. si mujahidah pula, ada iras melayu tapi kemancungan hidung tetap masih ikut ibunya yang mempunyai rupa arab...

serious, tipula kalau cakap tak terdetik sesuatu bila melihat situasi tu^_^,
tapi saya punya cita2 yang harus di dahulukan dengan keadaan saya yang tak berapa menentu sekarang ni...
bila si mujahid dan mujahidah mula meronta2 minta ibunya melayan mereka, si ibu mula merenung lembut pada anak2nya, si abi pula mula mengangkat salah seorang dari mereka..

yang hazirah tahu, babies nie as long as dorang tak dapat apa yang dorang nak, pasti akan mengamuk punya..^_^
seingat hazirah, si mujahid mula mengetuk ngetuk meja dengan tangannya.. bekas yang ada di atas meja sofa itu mula di capai dan di hentak2 di atas meja.. hazirah biarkan saja sebab hazirah nak uji kemampuan dan kecekapan sohabiah dalam menjaga adab anak2nya di rumah orang(sekarang ni bolehla nak uji orang, tengoklah hazirah, nanti tiba giliran awak, ada anak kecil bawak g rumah orang n anak buat perangai, apa pula awak buat..hu3.. nothing to say..he3)..

hazirah memerhati, suami sohabiah membawa si mujahidah mengambil angin tapi tupun si mujahidah meronta agar di biarkan dirinya meneroka sendiri.. melihatkan keadaan kedua2 si kembar, tiada riak marah pada wajah sohabiah(niqabnya di buka).. sebaliknya dia memanggil zauj nya agar dekat2 ke dua2 si kembar.. hazirah memerhati lagi apakah yang akan di lakukan dia..

kedua2 si permata hati macam dah tak terkawal.. setahu hazirah, kalau ibubapa lain pasti dah kelihatan keluh kesah bagaimana nak buat nie.. nak marahkan, rumah orang..^_^ situasi yang biasa2..

sohabiah hazirah mendekati si mujahid dan meminta suaminya meletakkan si mujahidah di bawah juga..
sohabiah mula merangsang minda si permata hati dengan mengatakan

'anak2 ibu nie cintakan Rasulullah tak nie..??? baginda sedang tengok tau apa yang anak2 ibu buat nie.. Allah pun tengah tengok permata2 hati ibu mengamuk kat rumah orang nie.."

hazirah terkedu.. nadanya langsung tak tinggi tapi selembut mungkin.. matanya merenung si kecil.. hazirah terpandang suaminya, si suami tersenyum memerhati.. mungkin bahagia+ bangga+ syukur kerana di anugerahkan seorang zaujah yang cukup pintar dalam mendidik anak2nya.. ^_^
ok.. sambung.. he3..
si kecil terus berhenti membuat bising sebaliknya mengambil posisi masing2 dengan kedua2nya cuba menghampiri ibu mereka dan cuba untuk duduk di riba..
subhanallah..! hebat..!

 belum sempat hazirah bertanya, syeikh adib dah lebih dahulu menjawab yang kedua2 anaknya mengambil posisi kerana ingin mendengar kisah nabi atau kisah dari al Quran..
Allah...! hebat.. subhanallah...!
kelebihanmu sayang..^_^
sohabiah memandang hazirah dan bertanya sama ada ingin mencuba 'mendidik' anak2nya..
hazirah segan..he3..
alamak..! saya xda ilmu tentang menjadi seorang ibu.. but i'm tried.. ^_^

salah seorang hazirah ambil.. hazirah ambil yang ringan sebab yang berat, pergelangan hazirah akan sakit+backpain akan makin teruk.. tapi, bila hazirah ambil yang adik, si kakak merangkak duduk di hadapan hazirah.. ya Allah..! hebat..!
first situation yang hazirah pernah jumpa setakat hazirah mula mencipta memory baru..^_^
hazirah gemuruh.. he3..
macam masuk competition je gemuruh.. p seriously, hazirah gemuruh.. dengan situasi itu.. i'm not a mom yet..! but, when i'm started to be story teller for the twins, opened about our prophet S.A.W., sambil merenung ke dalam mata ke dua2 si kecil, Allah.. perasaan apakah ini..?? don't tell to them that you dont know what the meaning is..ha3.. yes.. i knew what the kind of that feeling.. hadirnya perasaan seorang ibu..??
yes..! perfect answer..hi3..

hati hazirah sempat berbicara dan bertanya benarkah ini perasaan seorang ibu..??
iman bagaikan mengiakan.. Alhamdulillah..
the twins are my adopted son n daugther.. they called me 'ummi'..

sohabiah hazirah ada cakap, bila dah ada anak sendiri, pasti akan rasa perasaan yang lagi berbeza tapi yang pasti, andai kita ikhlas mengandungkannya, melahirkannya, menyayangi dan mendidiknya, perasaan itu akan hadir..ha3..
haiya.. kamu terlalu banyak memberiku ilmu mengenai rumahtangga..
sedangkan benda itu sudah yus ungkapkan ingin dilupakan sampai bila2.. tapi kamu bagaikan persuade me so that don't erase it..

ok2.. tak padam tapi tetap akan singkirkan juga buat sementara nie.. please, nak belajar dulu..^_^
kamu buat saya rasa macam nak jadi macam kamu tapi seriously, walaupun hadir perasaan itu namun ianya masih belum mampu mematahkan egoku..hu3..

ok.. kembali kepada tentang si kecil, mereka sangat kusyuk mendengar setiap butir bicara hazirah.. bila hazirah mencubit lembut pipi gebu milik mereka, kedua2nya menayangkan kepada hazirah ukiran senyuman yang cukup mendamaikan.. hati kecil tersentuh lagi...>_<
kadang2 bila hidung mereka hazirah cuit, kedengaran gelakan manja mereka..
Allah...!
hebatnya penangan si kecil kepadaku..

pasni kerja kat tempat yang ada ramai babiesla..hu3...^_^
selesai menceritakan, mereka segera bertepuk tangan.. hazirah memandang sohabiah, katanya itu memang cara mereka if cerita yang di sampaikan mereka faham dengan baik.. hasilnya, mereka sangat tertib.. bermain dengan hazirah pun, tak buat hazirah rasa letih.. hazirah tersenyum saja sepanjang melayan mereka..^_^

hebat cara didikan mu sohabiah..!

hari ini, hazirah hanya mampu tersenyum bila sohabiah kelas hazirah menyatakan

"tengok.. even sakit masih ada orang nak dekat dia... orang sihat macam kita nie xde pun.."

hazirah pura2 menjenggilkan mata hazirah sehingga sohabiah tersenyum n menutup mulutnya..
sohabiah, kamu tak tahu apa yang pernah saya lalui sebelum ini.. semua benda terasa amat pahit sayang.. ^_^.. tidak nikmat pun andai diri diminati, andai diri di sukai.. ianya langsung tak bagi apa2 rasa bahagia atau tenang atau apa2 saja.. ianya hanya mengundang resah bila iman mula menguatiri diri ini menyebabkan kelalaian kepada seorang lelaki..

sohabiah, jika benar ada yang menyukai insan lemah seperti diri ini,
ketahuilah, aku takut andai rupaku yang menjadi taruhannya..
aku takut andai lembutku menjadi tarikkan untuknya..
aku takut andai senyumku yang menjadi teman mimpinya..
aku juga takut andai diriku membawa kelalaian yang parah kepadanya..

sohabiah, hatiku sangat resah bila di renungi even ianya sekadar pandangan rahsia.. namun iman ku sentiasa berbicara..
hatiku resah bilamana ada yang mengharapkan suatu sinar dariku agar peluang untuknya dibuka..
hatiku resah andai diriku di harapkan mampu bersama..

keresahan ini hanya aku saja yang mengetahuinya sahabiah..!
ianya amat menakutkan diriku...

jujur,.! hazirah cemburu..! nak juga..^_^
taaaaaapi, bersabar hazirah.. kan sekarang tengah bercinta dengan DIA..
la.. takkan nak lupakan DIA.. DIA kan jauh lagi hebat..


yang lama^_^

yang terbaru.. haa.. yang nie, kalau sekali makan cukup2 kenyang^_^


seriously, memang sangat hebat..!
bila hazirah tertekan,hazirah rindu pada DIA, bicaraNya bagaikan terlayang di ruangan mata, hazirah rasa jauh lebih tenang..
sepanjang tempoh exam, sehari ini terpaksa hazirah mengambil painkiller yang kuat untuk menampung sakit belakang dan kepala yang datang serentak..
hampir menangis, namun suara iman terus memujuk..

'sabar hazirah, dah tak lama dah nak habis nie.. sikit lagi.. sikit lagi.. kan nak masuk U.. kuat3'

kepala di pegang sekuat hati, sebelum jemari kanan perlahan lahan cuba meneruskan penulisan jawapan..
kedudukan hazirah yang paling hujung menyebabkan hazirah berjaya menyembunyikan segala kesakitan hazirah.. waktu pulang, hazirah cuba berwajah tenang di sebalik diri yang masih menahan backpain n headpain..

beberapa hari ini, hazirah dapat rasakan kelainan.. bagaikan mata hazirah mula menjadi lebih teruk.. namun, hazirah abaikan saja.. semalam, Allah.. hazirah yakin sangat dapat jawab paper microeconomi, namun hazirah tak pernah tahu cara hazirah menulis dah mula slow.. hazirah rasa dah cukup laju hazirah menulis dan mengira.. 3 hour is enough for me to complete the whole of questions..
tapi, how can..?? 20 mark kat bahagian D burn macam tu saja tanpa sempat menjawabnya padahal, pada awalnya hazirah yakin di situ banyak mark yang boleh di sumbangkan..

namun, apa daya hazirah..
hazirah pasrah.. sementara menunggu abang datang ambil, hazirah termenung, merenung keadaan diri..
Allah, kuatkan aku.. kuatkan aku.. kuatkan aku...
kekadang jemari menjadi keras dengan sendirinya...

kuat semangat hazirah..!
mungkin di sebabkan keadaan diri yang semakin kurus.. banyakk rambut yang berguguran..
semakin ramai yang menegur, tangan semakin menampakkan tulang saja, wajah menjadi semakin cekung dan kebiruan..

hazirah ingin menyambung pengajian dalam bidang psycho di oversea.. teringin sangat2.. kalau boleh nak pergi negara 4 musim.. nak rasa main salji, nak rasa berada di bawah daun2 dan bunga yang meluruhkan diri mereka di saat musim luruh dan banyak lagi..
kehadiran status sohabiah yang mention nama hazirah di FB menyatakan JUST mula mengambil pelajaran without basic arab ketika exam, n ada course psycho buat hazirah punya hati melonjak happy.. Alhamdulillah..

TUHAN, moga ada kesempatan itu untukku.. menjejakkan kaki di bumi Sham.. bumi para nabi.. bumi para wali...

merindui kaki menjejakkan kaki ke sana..

jam hampir menunjukkan angka dua, hazirah perlu undurkan diri sebab dah mula rasa sakit dekat spinal cord.. kat sini hazirah sertakan beberapa gambar...

ambil ia sebagai muhasabah ya..
renungi di mana langkahmu di saat waktu sihatmu masih ada..


inilah kalam ketenangan dunia akhirat yang akan sentiasa bersama hazirah sampai bila2..

kat situ ada dua alat banruan pernafasan yang perlu hazirah pakai di saat boleh dikatakan di ambang kematian...>.<

while i taken the chemotherapy medicine of MS.. satu tangan dorang belit dengan 'gam' tak nak bagi tercabut...  sakit lorh.. sebelum ubat MS di masukkan, ubat steroid akan di masukkan terlebih dahulu.. dan akan di masukkan sekali lagi selepas dose habis..
the first of chemo is dose yang paling sedikit.. pasnie akan meningkat dari semsa ke semasa..

kat tepi glucose adalah botol yang di gunakan untuk 'upload' ubat MS.. dan di campur dengan glucose agar tak terlalu sakit.. tapi tetap gak rasa sakit.. boleh rasa ubat tu gerak2 dalam setiap pembuluh darah.. sampai sekrang, even kulit dah kembali cerah, tangan yang di gunakan untuk upload ubat tu sedikit gelap dari tangan lagi satu..hu3..

live well the medicine was said to me..^_^
my live will be as well..insyaAllah..
be strong..!

salam sayang buat semua..

HAZIRAH AL-HAFIZAH..^_^


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...