tinggalkan jejak anda di sini

How Old I am ^_^

Daisypath Happy Birthday tickers

The Age Of MY Opened Dairy

Daisypath Happy Birthday tickers
bismillahirahmanirahim...
salam dan selawat buat junjungan nabi muhamad s.a.w.
semoga kecintaan kita kepada dia semakin bertambah..

kali ni, hazirah tidak menaip tapi sekadar copied n pasted saja penulisan hazirah di akaun private hazirah...


ada orang tanya ana "benarkah pertunangan itu satu tiket untuk kenal2 pasangan kita.."
berkerut rasanya dahi nie.. yelah diri sendiri pun masih belum memasuki dunia tu..kalau di lamar itu pernahlah tapi tidak pulak menerima...
jawapan ana hanya ringkas "tidak.."
ditanya lagi mengapa..?

inilah jawapan yang sesungguhnya... pertunangan hanya ikatan zahir yang di lakukan oleh seorang muslimin untuk menanda seorang muslimah. pun begitum pertunangan bukan tiket untuk bercinta atau saling mengenali.. di tanya adakah tempoh bertunang kita boleh mengenali sape pasangan kita tu..? jawapannya tidak..!
selagi kita belum sah menjadi pasangannya dari sudut islam, kita takkan pernah kenal si dia.. kita boleh kata yang kita telah mengenali dirinya, tapi betul ke kita benar2 kenal akan peribadi dirinya..???
fikirlah secara logika, benarkah si dia akan betul2 menjadi dirinya di saat di dia sedang menjadi tunangan kita..?? benar2kah tiada kepalsuan di sebalik peribadi yng di pamerkan..??? benarkah...???? fikir2kanlah..

setahu ana, kita takkan pernah kenal 'dia' selagi kita belum berkahwin dengannya, tinggal serumah, tidur sebilik n so on..
selagi kita tak tinggal serumah dengannya, kita takkan tahu apa peribadinya yang sebenar..
sebelum berkahwin, boleh aja kan si dia 'berlagak' SEMPURNA di hadapan mata kita agar kita beranggapan " subhanallah.. dia sangat sempurna.. tak salah pilihanku ini".. kan..???

bagi ana, tempoh pertunanganlah tempoh paling sesuai untuk menguji si dia.. kalau benar dia sukakan kita, dia takkan hadir di hadapan kita untuk meluahkan cinta, takkan menghantar mesej berunsur 'maksiat' kepada kita, sebaliknya si dia pasti akan mencari inisiatif yang terbaik yang di anjurkan islam... mencari alamat si gadis, dan pergi ke rumahnya, memohon restu dan keizinan dari ibubapa si gadis.. bila ibubapa dah bersetuju, ikatlah 'janji' dengan si gadis secara terus iaitu ikatan pertunangan agar si gadis itu tidak lagi di ganggu arjuna yang lain..

dalam tempoh pertunangan itulah masing2 boleh menguji.. ujilah dengan tetapkan syarat dan benteng agar di antara ke dua2nya tiada istilah untuk saling bertukar nombor phone, berbalas sms dan sebagainya.. sebaliknya, gunalah ibubapa sebagai perantaraannya jika benar urusan itu sangat2 penting untuk di sampaikan kepada pasangan masing2...

seandainya dengan 'ujian' ini telah di langgar oleh mana2 salah seorang darinya, jadi dari situ bolehla dibuat kesimpulan bagaimanakah peribadi si dia.. seandainya si dia mampu bertahan sehingga saat lafaz sakinah, maka benarlah si dia seorang yang bertanggungjawab dan merupakan dia yang melabuhkan cintanya sepenuhnya pada Dia yang satu... insyaAllah...

seandainya rindu saling bertamu di antara dua hati, maka di sarankan persingkatkanlah tempoh pertunangan kalian..

sekadar pendapat... orang tanya, ana jawab...he3 ♥





copied from private akaun ->al-aliya

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...