tinggalkan jejak anda di sini

How Old I am ^_^

Daisypath Happy Birthday tickers

The Age Of MY Opened Dairy

Daisypath Happy Birthday tickers
bersolek adlh memperlihatkan kecantikan y d wajibkn tutp dripada pandangan ajnabi..
memperlihatkan kecantikan banat kepada rijal termasuk menampakkan  auratnya..

Abdul A'la al-Maududi mengatakan " kalimah tabarruj bila ditunjukkan kpd banat dalam 3 mksd

!-  memperlihatkan kecantikan wajah n bahagian y mmberangsangkan kpd ajnabi
2- mmperlihatkan kecantikan,pakaian n perhiasanny pd ajnabi
3- mmp'lihatkan diri smbil b'jalan berlenggang lenggok n menunjukkan gayanya pada ajnabi


HUKUM BERSOLEK

b'solek seperti 3 makna di atas adalah haram hukumnya menurut al quran,hadis dan ijmal para ulama'. ini kerana keseluruhan anggota badan banat adalah aurat kecuali wajah dan tapak tangan.. ajnabi baginya haram melihat rambutnya, tubuhnya dan juga perhiasannya..

ada  yang mendedahkan tubuh,bersolek,mempamerkan kecantikan dan perhiasan y kebanyakannya dilakukan oleyh banat hari ini xlen dan xbukan,ianya mendorong kepada maksiat. ini kerana kekurangan ilmu wanita itu sendiri dengan meniru pemakaian owg2 non-muslim y boleyh menimbulkan fitnah pada dirinya sendiri...

apabila seowg wanita itu keluar dengan memperlihatkan kepalanya (tanpa tudung kepala), mmperlihatkan tengkuk,dada serta mendedahkan betisnya,dye tergolong dalam kemungkaran besar y menyimpang daripada ketentuan syara'..

bg wanita2 y keluar rumah dengan berpakaian y memperlihatkan bahagian2 y memberangsangkan atau memakai pakaian yang nipis sehingga menampakkan susuk tubuhnya, kesemuanya itu tergolong dalam bersolek y diharamkan oleyh Allah dan RasulNya...

dosa2 besar y sering dlakukan oleyh wanita2 hari ini ialah keluarny mereka dari rumah dengan berhias dengan bermacam2 perhiasan, mamakai wangu-wangian, memperlihatkan bahagian yang mgghairahkan serta bergaul dengan lelaki. kesemuanya ini menjdai kemurkaan Allah S.W.T.  dan akan membawanya kpd keseksaan Allah S.W.T. yang amat pedih.

DALIL2 TENTANG HARAMNYA BERSOLEK 

Al quran dan al hadis keduanya merupakan sumber pokok untuk menentukan hukum syara'. didalam al quran dan al hadis terdapat larangan dan haramnya bersolek dan disertai pula ancaman seksa yang sangat pedih, ini kerana ia boleyh mendatangkan fitnah dan bahaya..

antara dalil2
   
" dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleyh orang jahiliah zaman dahulu."
                                                                                   -(al ahzab- 33:33)

maksud ayat ini adalah islam menganjurkan agar para wanita tetap di rumah ,tidak keluar tanpa ada hajat yang penting kerana yang demikian itu lebih baik baginya dan lebih terjamin daripada fitnah dan sebagainya...
sbda rasullah s.a.w
        " sesungguhnya wanita itu adalah aurat maka bila dye keluar dari rumah maka syaitan sentiasa menunggu nunggu.."
                                                                                                         (hadis riwayat at-tirmizi)

scara khususnya surah al ahzab ayat 33 dirujuk kpada para isteri nabi,tetapi scra umumnya d tujukan pl kpd semua kaum muslimat. ini kerana krna para isteri nabi adalah ibu semua owg mukmin,maka mereka yang menjadi panduan dan cntih yang terbek bagi kaum muslimat yang len sepanjang masa..

al qurthubi berkata :' walaupn ayat itu ditujukan kpd isteri2 nabi,wanita2 lain juga termasuk didalamnya walaupn tidak ada dalil y serupa y ditujukan kpd semua wanta. maka difahamkan bhwa btapa banyaknya peraturan2 dalam islam y memerintahkan agar kaum wanita hendak tetap tinggal di rumah dan tidak boley keluar melenkan perlu...

dalam sebuah kisah y diceritakna bahawa siti saudah isteri RASULLUH S.A.W. telah ditanya oleyh seowg ,: "mengapakah kamu tidak menunaikan haji atau umrah seperti saudara2mu..???"

maka berkatalah siti saudah : "saya telah menunaikan haji dan umrah,kemudian Allah memerintahkan saya diam di rumah.." perawi hadis berkata :" demia Allah dia(siti saudah) tidak pernah keluar rumah dari pintu biliknya sehinggalah jenazahnya dikeluarkan."

firman Allah
       " janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleyh org jahiliah zaman dahulu."
                                                                                 (al-ahzab-33:33)

maksudnya adalah wanita2 xboleyh terlalu sering keluar rumah dengan berhias diri dan memakai wangi wangian seperti kebiasaan owg jahiliah yang tidak berpengetahuan dan tidak beragama..

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...